El Cairo 678

Mohamed Diab, Egipte, 2010, 103′

Recomanacions sobre els públics: Apta per a tots els públics
Nivells educatius: 2n cicle d’ESO, Batxillerat, Cicles formatius, Estudis superiors

És la història de tres dones de la ciutat del Caire i de com pateixen diàriament l’assetjament sexual. El nom de la pel·lícula fa referència al número de l’autobús que una de les protagonistes agafa cada dia, i on tenen lloc les agressions. El clima inicial que visibilitza la gran quantitat de masclisme fa que l’atmosfera del film sigui irrespirable, fins que una de les protagonistes decideix passar a l’acció i utilitzar la venjança contra els homes per posar fi al sofriment de les dones del seu país.

Comentari

La pel·lícula actua com a plataforma de visibilització de la impotència que viuen les dones egípcies, havent de conviure amb la impunitat dels assetjadors i la perpetuació reiterada de les agressions sexuals en l’espai públic. No només això, sinó que les diferents fórmules de les tres protagonistes per resistir toparan de ple amb la incomprensió de companys, familiars i la societat en general, que fan els ulls grossos per comoditat i per covardia. Fayza, de classe treballadora i casada, Nelly, aspirant a monologuista i promesa i Seba, de classe alta i divorciada, trobaran en la lluita contra l’assatjament, cadascuna a la seva manera, un motor per sobreviure al dolor i la injustícia. El punt d’unió inicial és el grup d’auto-defensa femenina liderat per Seba, una excusa per afrontar les seves creuades particulars. La creació de personatges femenins complexos, amb contradiccions sobre el paper de la tradició en les seves vides i el que se n’espera com a dones, configuren un relat cru i impactant. Sense caure en el to melodramàtic, la pel·lícula neix amb la intenció de trencar un silenci sobre un tema que, segons el director, és completament tabú a Egipte.

Orientacions pedagògiques

– Debatre sobre si l’actitud de Fayza és una qüestió de venjança o de justícia.
– Comentar les diferents formes de resistència o de denúncia que empra cada un dels tres personatges en relació a l’assetjament sexual.
– Analitzar el paper que juguen els homes (el marit no correspost, el policia, el promès i el marit divorciat) en la pel·lícula en relació a la situació, sovint d’indefensió, de les protagonistes.
– La decisió de conjugar personatges femenins de diferent bagatge i estatus que tenen en comú haver patit les agressions té l’objectiu de visibilitzar que no és una problemàtica de classe social, sinó de gènere, i per tant, estructural. Comparar com es viu l’assetjament sexual a Espanya i quin és el paper que desenvolupa l’estat.

Fitxa tècnica

Títol original: 678
Direcció: Mohamed Diab
Guió: Mohamed Diab
Fotografia: Ahmed Gabr
So: Hani Adel
Nacionalitat: Egipte
Any de producció: 2010
Durada: 103 min
Intèrprets: Ahmed El Feshawy, Bushra, Maged El Kedwany, Nahed El Sebai, Nelly Karim.
Gènere: Drama

2018-03-06T14:08:04+00:00