01 El niño con el pijama de rayas

 
EL NIÑO CON EL PIJAMA DE RAYAS
Títol original: The boy in the striped pajamas
Direcció: Mark Herman
Guió: Mark Herman (novel•la: John Boyne)
Fotografia: Benoît Delhomme
Muntatge: Michael Ellis
So: Adrian Rhodes, Attila Kohári, Ed Colyer, Glen Gathard, György Rajna, Jerome McCann, Joe Gallagher, John Casali, Peter Burgis, Peter Gleaves, Rodney Glenn
Nacionalitat: Regne Unit
Any de producció: 2008
Durada: 96 minuts
Intèrprets: Asa Butterfield, Vera Farmiga, David Thewlis, Rupert Friend, Cara Horgan, Amber Beattie, David Thewlis, Richard Johnson
Gènere: Drama
Sinopsi: Berlín, 1942. Bruno té vuit anys i desconeix el significat de la “solució final” i de l’Holocaust. No és conscient de les crueltats que el seu país, en plena guerra mundial, està infligint als pobles d’Europa. Tot el que sap és que el seu pare -recentment nomenat comandant d’un camp de concentració- ha ascendit en l’escalafó, i que ha passat de viure en una confortable casa de Berlín a una zona aïllada. Tot canvia quan coneix Shamuel, un nen jueu que viu una estranya existència paral•lela a l’altre costat del filat.
Tràiler: https://www.youtube.com/watch?v=rzow19gyNqQ
Referència topogràfica: Filmin https://www.filmin.es/pelicula/el-nino-con-el-pijama-de-rayas

 ***

Recomanacions sobre els públics: No recomanada a menors de 7 anys
Nivells educatius: Cicle Superior de Primària, Secundària i Cicles Formatius
Relacions curriculars: Història, Educació ètica i cívica
Tipologia d’activitats:
– Debat sobre els estereotips i prejudicis respecte de la població jueva creats pels nazis i com afecten els personatges del film.
– Reflexió al voltant dels sistemes totalitaris i la discriminació per motius de religió.

***

Comentari:

El relat, que parteix de l’experiència d’en Bruno, un nen de 8 anys, fill d’un comandant de les SS, ofereix un punt de vista molt particular i especialment interessant, que ens ajudarà a descobrir la construcció social dels prejudicis i les desigualtats.
En decantar-se per la mirada infantil, descrita amb innocència i plena de perplexitat, l’autor de la novel•la, John Boyne, pot qüestionar els fets des d’una posició prèvia als prejudicis i, així, col•locar els lectors i lectores, espectadors i espectadores, en posició d’observar els fets sense idees preconcebudes. Només així es pot descriure la cruesa d’una realitat tan injusta i irracional com aquella i plantejar preguntes.
Tant el film com la novel•la aconsegueixen fer una crítica inequívoca de la violència exercida contra persones innocents, especialment contra les criatures en temps de guerra. I, encara més, qüestiona les raons per les quals es duen a terme aquestes injustícies. Contrastant la visió, l’actitud i les accions de les persones adultes amb les de les criatures, en Bruno i en Shamuel aconsegueixen assenyalar unes raons socialment construïdes, apreses i transmeses de grans a petits. Amb la mirada innocent dels petits destapa la insensatesa dels prejudicis que van donar lloc a l’extermini de la població jueva i que, encara avui, donen lloc a guerres, genocidis i tot tipus de violacions dels drets humans .
En el fons, la pel•lícula és un cant a l’amistat. Una amistat més enllà de les convencions, capaç de superar les barreres imposades per les diferències mal enteses. Entre en Bruno i en Shamuel, el nen a l’altra banda del filat, compta més el que poden fer junts que no pas el que els separa.

Temes: Guerra, Drets dels infants
Subcategories: amistat, nazisme, IIGM, holocaust

2017-12-14T10:25:57+00:00