En rereguarda

Marta Vergonyós, Espanya, 2006, 40′

Recomanacions sobre els públics: No recomanada a menors de 13 anys
Nivells educatius: ESO, Batxillerat

Documental audiovisual sobre les experiències de diferents dones que han viscut conflictes bèl•lics. A partir de la narració oral de l’àvia de la directora, que ens relata l’experiència de les dones rurals durant la Guerra Civil espanyola, ens endinsem en un mosaic de testimonis heterogenis: de la mirada de les que han treballat a la rereguarda fins a les que han participat activament en la lluita armada. Així, es recullen les veus de les dones del 36, en l’àmbit local, i també les experiències de la guerra de dones en l’àmbit internacional, com ara Sri Lanka, Sèrbia, Afganistan, Kurdistan, Iraq, etc.

Comentari

En rereguarda és un film que proposa una relectura de la memòria de diferents conflictes bèl•lics a través de les experiències de diverses dones. El concepte de “memòria” és clau en aquesta proposta audiovisual perquè hi adquireix diverses dimensions: la memòria personal de cadascuna d’elles -les seves vivències-; la memòria en general d’aquests conflictes -recordar el que succeí en diferents països-; la memòria d’un col•lectiu determinat -la memòria de les dones-, i la memòria familiar -una de les protagonistes és l’àvia de la realitzadora. A més a més la memòria no es presenta com quelcom obsolet o inútil per al present i/o futur, sinó que es parteix dels records per plantejar la naturalesa dels conflictes, en general, així com la pròpia naturalesa de la guerra en particular. Ens proposa una manera de veure com pot ser l’esdevenir i analitzar si existeix o no una possibilitat d’evitar propers enfrontaments.
El testimoni de les diferents entrevistades permet conèixer quina va ser la seva actuació en els diversos conflictes, tant pel que fa a les seves experiències personals com al paper de les dones en el conflicte armat. D’aquesta manera les diferents vivències de les protagonistes, malgrat ser de diferents països i, per tant, de diversos contextos polítics, troben un lloc comú, convergeixen en un espai que els és propi a totes elles i que permet a l’espectador/a d’establir ponts i connexions i comprendre en termes generals el paper de les dones en una guerra. Tant si la viuen en la rereguarda com si s’impliquen directament al front.
Respecte dels diferents testimonis del film, hi ha tres dones que van viure la Guerra Civil, l’àvia de la protagonista, la Pepita Bosch Colomer, que va estar a la rereguarda aconseguint queviures per enviar-los als seus germans al front i participant en les col•lectivitzacions del camp; la Concha Pérez, una militant anarquista; i l’Esperanza, una guerrillera maquis de la zona d’Aragó. Respecte dels testimonis de conflictes exteriors també hi ha la Froza, que va viure la Guerra d’Iraq i la invasió dels Estats Units; la Ljiljana, de Bòsnia Hercegovina, que va patir la guerra de l’ex-Iugoslàvia i va passar per diferents camps de refugiats; la Chevair, de Kurdistan, que va militar en organitzacions de resistència contra el govern de Turquia; la Nadaraja, excombatent de la guerrilla dels Tigres Tamils de Sri Lanka; i la María, que va viure la primera Guerra del Golf a l’Iraq. Així doncs, al marge de quina fou la seva implicació en la guerra, fos treballant al camp o a la fàbrica o bé lluitant com a maquis, de manera directa o indirecta, totes elles van formar part, van participar directament en els diferents conflictes armats i van patir les seves conseqüències.
Les paraules de totes elles es combinen amb la veu en off de la directora que les presenta i proposa algunes reflexions, i també amb diferents materials d’arxiu i fotografies, que enriqueixen la proposta audiovisual en el seu conjunt.
Es tracta doncs d’un film sobre la memòria, personal i col•lectiva, sobre la idea del testimoni, sobre les vivències de les dones, sobre la necessitat de recordar i sobre la construcció de la història.

Orientacions pedagògiques

– Intentar esbrinar quins poden ser els motius que expliquin l’absència dels testimonis de les dones en la història oficial dels conflictes bèl·lics, i la necessitat de rescatar-los.
– Analitzar de quina manera el documental enfoca la consigna “Els homes al front, les dones a la rereguarda”, popularitzada per molts partits polítics durant la guerra civil, i quines són les aportacions de les dones des de la rereguarda.
– Comentar com afecta en la vida de les dones la progressiva reincorporació dels homes als seus llocs de treball en tornar de combatre a la guerra, i que elles ocupaven temporalment.
– Debatre sobre els efectes de la publicitat i els mitjans de comunicació de relacionar la imatge de dones i infants al rol únic de víctimes, ja sigui en els conflictes bèl·lics, en catàstrofes naturals, etc.

Fitxa tècnica

Títol original: En rereguarda
Direcció: Marta Vergonyós
Fotografia: Patricia Charlin
Muntatge: Chuchie Hill
So: Carmen Guzmán
Nacionalitat: Espanya
Any de producció: 2006
Durada: 40 minuts
Gènere: Documental

2018-03-06T12:00:48+00:00