Las tortugas también vuelan
Títol original: Lakposhtha hâm parvaz mikonand
Direcció: Bahman Ghobadi
Guió: Bahman Ghobadi
Fotografia: Shahriar Assadi
Muntatge: Mostafa Kherghehpoosh, Hayedeh Safiyari
So: Bahman Ardalan
Nacionalitat: Iran
Any de producció: 2004
Durada: 100 minuts
Intèrprets: Soran Ebrahim, Avaz Latif, Saddam Hossein Feysal, Hiresh Feysal, Abdol Rahman Karim, Ajil Zibari
Gènere: Drama
Sinopsi: Els habitants d’un campament del Kurdistan iraquià, a la frontera entre Iran i Turquia, busquen desesperadament una antena parabòlica per aconseguir notícies sobre l’imminent atac dels Estats Units contra Iraq. Els nens del campament recullen i venen mines antipersona. Un noi mutilat, que ve d’un altre camp de refugiats amb la seva germana i un nen petit, té una premonició: la guerra està cada vegada més a prop.
Tràiler: https://www.youtube.com/watch?v=J4s_G-35BrM
Referència topogràfica: Filmin https://www.filmin.es/pelicula/las-tortugas-tambien-vuelan
***
Recomanacions sobre els públics: No recomanada a menors de 13 anys
Nivells educatius: 2n cicle d’ESO, Batxillerat, Cicles formatius, Estudis superiors
Relacions curriculars: Geografia i Història, Educació ètica i cívica
Tipologia d’activitats:
– Cercar informació sobre la situació actual dels habitants del Kurdistan iraquià.
– Debatre i proposar diferents solucions positives per a disseminar els camps i evitar les morts i les mutilacions.
– Analitzar i entendre els motius pels quals la nena pren les crues decisions que planteja el film.
***
Comentari:
Las tortugas tambén vuelan és un film sobre les conseqüències de la guerra en la població civil i les formes de supervivència que han d’adoptar els ciutadans en situacions com les que planteja. Aquesta història va molt més enllà del cinema, ens trobem davant de l’absoluta descripció de l’horror. El director aconsegueix plasmar amb magnificència l’atroç realitat de les condicions de vida de nens i nenes que, privats de qualsevol dret fonamental, es veuen dia a dia amenaçats pel perill que suposen les mines antipersona – la mutilació o la mort– escampades per diversos camps del Kurdistan iraquià.
D’altra banda, Ghobadi planteja una reflexió crítica sobre com els mitjans de comunicació manipulen la informació en casos de conflicte bèl•lic, i convida l’espectador a replantejar-se si el que li arriba per la televisió o la premsa escrita és completament veraç o si, altrament, està filtrat i el condiciona i limita.
Temes: Drets dels infants, Guerra, món islàmic
Subcategories: Irak, EUA, pobresa, treball, discapacitat