Code: descifrando la brecha de género

Robin Hauser Reynolds, Estats Units, 2015, 80′

Recomanacions sobre els públics: Apta per a tots els públics
Nivells educatius: 2n cicle d’ESO, Batxillerat, Cicles formatius, Estudis superiors

Professionals de diversos àmbits com la tecnologia, la història o la ciència aporten diferents perspectives sobre la relació entre el gènere, la diversitat i l’entorn digital, en especial, la necessitat de revertir les xifres: els estereotips de gènere de la infància influeixen en el nombre d’ingenieres informàtiques i programadores llicenciades, que encara són molt poques. El documental presenta algunes estratègies i projectes en la recerca de la igualtat en un mercat fins ara monopolitzat pels homes blancs i el sexisme. 

Comentari

Centrat en el panorama actual dels Estats Units però amb reflexions extensibles a la resta del món, el documental explora les conseqüències de la manca de diversitat i la bretxa de gènere a l’entorn tecnològic i digital. Combina el format habitual d’entrevistes, un repàs històric de les aportacions imprescindibles que han fet les dones en aquest camp i el registre d’esdeveniments que promouen l’oportunitat, com Girls Who Code, editatones de dones o classes magistrals. L’objectiu és doble: incentivar l’interès de nenes i noies per un món on prenominen homes i desgranar el pes dels estereotips de gènere en el biaix. Els tres tipus de recursos aporten expertesa, perspectiva i propostes pel canvi, ja que més enllà de la queixa Code proposa solucions tangibles i per a diferents àmbits. La programació pot vincular-se amb art, cultura, moda, emprenedoria, educació o salut.
Garantir la igualtat salarial i d’oportunitats implica una aposta per la paritat i la conciliació, també en l’àmbit de la informàtica. No és una qüestió de quotes, com mostren les dades del documental, sinó una demanda imprescindible pel bon funcionament de la societat.

Proposta d’activitats

– A partir del vincle entre les opressions de gènere, classe i ètnia, comentar l’impacte de la formació a comunitats fins ara ignorades en l’àmbit informàtic, com la de dones o nenes afroamericanes o llatines.
– La compra de joguines implica un acte de responsabilitat perquè el joc pot transmetre patrons relacionals. Tenint present un catàleg de joguines actual o algun anunci de joguines que reprodueixi estereotips de gènere, llistar i problematitzar les formes de desigualtat que fomenten aquests estereotips.
– Acord amb el documental, quins són els motius pels quals s’ha de garantir i promoure l’accés de les dones a carreres tècniques, com enginyeres informàtiques o programadores.
– El documental mostra el pes clau en la tria del llenguatge per la disminució de dones matriculades a carreres tècniques. Reflexionar sobre altres àmbits on la llengua incideixi en la vida de les dones.
– Comentar l’actitud de les adolescents entrevistades al documental en termes de seguretat i confiança a l’hora de programar.

Fitxa tècnica

Títol original: Code: Debugging the Gender Gap
Direcció: Robin Hauser Reynolds
Fotografia: Jonathan Blomgren
Música: Laura Karpman, Nora Kroll-Rosenbaum
Intèrprets: Tracy Chou, Evelyn Cordner, Danielle Feinberg, Grace Hopper, Julie Ann Horvath, Walter Isaacson, Maria Klawe, Courtney Nash, Aliya Rahman, Megan Smith, Claude Steele
Nacionalitat: Estats Units
Any de producció: 2015
Durada: 80 min
Gènere: Documental

2019-03-07T09:48:53+00:00