De xarranques i de nenes

Marquise Lepage, Canadà, 1999, 52′

Recomanacions sobre els públics: Apta per a tots els públics
Nivells educatius: 2n cicle d’ESO, Batxillerat, Estudis Superiors

Mitjançant un viatge per tots els continents, la directora canadenca Marquise Lepage recull els testimonis de deu nenes de sis països amb la finalitat de mostrar les diverses cares de l’explotació laboral que pateixen. La xarranca, joc que practiquen les nenes de tot el món, acaba sent una metàfora i un aprenentatge de l’equilibri precari que la societat els proposa. Jugant a la xarranca, coneixerem els seus somnis i esperances.

Comentari

A partir de De xarranques i de nenes es podrà valorar la situació d’opressió i violència que viuen les nenes arreu del món a causa de la discriminació que pateixen, així com les diferències entre nens i nenes a partir de les normes i prohibicions de què són objecte, però sobretot per l’explotació que pateixen com a força de treball, tant dins com fora de l’àmbit familiar.
En consonància amb la ideologia patriarcal, les dones i les nenes estan sota el domini del marit i del pare, sense capacitat de decidir o actuar per si mateixes. Les xifres que ens aporta el documental són prou eloqüents i les imatges il·lustren sense efectisme aquesta condició de total submissió.
Les entrevistes realitzades a nenes de la mateixa edat però de cultures molt diverses permet situar el problema fora dels particularismes amb què moltes vegades es valora la discriminació de les dones i les nenes en la nostra societat i, per tant, possibilita dimensionar el problema políticament.
El contrast entre la situació de les nenes entrevistades i les seves vivències del problema ofereix un material de reflexió totalment allunyat de l’espectacularitat amb què usualment es tracta la qüestió des dels mitjans de comunicació.
Gràcies a la concisió amb què s’exposen els fets i al respecte que la realitzadora mostra per les opinions de les nenes entrevistades, prenem consciència de la realitat que viuen les protagonistes i de la nostra pròpia situació, que no està tan allunyada com sembla en un primer moment.
Massa sovint, a causa de la ignorància, la pobresa, la maldat o la superstició, la societat els roba la infantesa, negant-los el dret a l’educació, obligant-les a treballar, sotmetent-les a mutilacions genitals, abusos sexuals i altres maltractaments.

Orientacions pedagògiques

– Debatre les semblances i diferències de la situació de les nenes del documental respecte a les nenes de la nostra societat.
– Analitzar el vincle que s’estableix entre el joc de la xarranca i la situació que viuen les nenes.
– Una de les coses que més positivament valoren totes les nenes és l’escola. Posar en relació l’analfabetisme i la discriminació de les dones.
– Cadascuna de les nenes que apareixen al documental és víctima d’un tipus d’opressió específica. Descriu-les, identificant quins condicionants socials, econòmics i culturals es donen en cada cas.
– La directora afirma sovint que li interessa el paper del cinema com a mecanisme de transformació social, especialment enfocat en la reivindicació dels drets de les dones i els infants. Pensar de quina manera el documental que hem vist hi contribueix.

Fitxa tècnica

Títol original: Des marelles et des petites filles
Direcció: Marquise Lepage
Guió: Marquise Lepage
Fotografia: François Vincelette
Muntatge: Natacha Dufaux
Nacionalitat: Canadà
Any de producció: 1999
Durada: 52 minuts
Gènere: Documental

2018-03-06T13:00:20+00:00