Dede

Mariam Khatchvani, Geòrgia, 2017, 97′

Recomanacions sobre els públics: A partir de 12 anys
Nivells educatius: 2n cicle d’ESO, Batxillerat, Cicles formatius, Estudis superiors

En una de les zones més elevades del Caucas, a l’Est d’Europa, el poble rep amb alegria l’arribada dels seus homes un cop finalitzada la guerra de principis dels anys 90. Però per a Dina, el retorn dels homes vol dir un matrimoni infeliç amb qui el seu avi l’ha promès contra la seva voluntat. L’aparició d’un antic amor amb la resta de joves revifa la possibilitat d’una vida desitjada i també l’enfrontament i el pes de tradicions milenàries retrògrades. 

Comentari

Mariam Khatchvani va centrar-se en les vivències de la seva àvia per articular un film de denúncia que posa en conflicte tradició i progrés en una minúscula comunitat rural a la zona d’Ushguli, on les dones estan silenciades. La lluita constant de Dina, la protagonista, per ampliar els límits d’una llibertat molt restringida la porten a desafiar segles de costums. Un propòsit tan senzill com una vida digna i feliç al costat dels qui estima esdevindrà una odissea de marcat to dramàtic. El caire fred de la pel·lícula, en la qual el paisatge muntanyós juga un paper central, reforça la duresa del relat. La voluntat de casar-se per amor és, precisament, l’inici de la discòrdia amb la família i el poble; en el desafiament de Dina veuen la pèrdua de poders que tant ha convingut durant segles a la majoria de la població masculina. Drama rural sobre les violències que rodegen els matrimonis arranjats en un context sacsejat per la guerra. El debut de la realitzadora georgiana, amb un elenc d’actrius i d’actors majoritàriament no professionals, fou premiat al festival internacional Karlovy Vary l’any 2017.

Proposta d’activitats

– Dina és l’única dona que es revela constantment dins la seva comunitat per reclamar el dret a viure amb llibertat. Comentar com ho emfatitza la caracterització del seu personatge, tant física (des del fet que va descalça quan les seves companyes no hi van; que porti el cabell sense lligar, l’ús del vestit taronja en contrast amb la resta de peces) com de manera de comportar-se (que munti a cavall i guanyi la cursa, l’actitud que té amb el seu primer marit i després amb el cunyat, etc.).
– Tot i que és una ficció, la pel·lícula té traces del cinema etnogràfic, aquell que analitza el comportament humà en una determinada zona. Intentar deduir els objectius de Mariam Khatchvani en plasmar la història de Dedé.
– La pel·lícula evidencia que la custòdia dels infants s’utilitza com una forma més de violència exercida contra les mares. Valorar el significat de l’escena final, amb Dede marxant amb el seu fill, a l’hora de desafiar els valors comunitaris masclistes.
– Cap al final de la pel·lícula, el mossèn local insta a aturar les pràctiques del segrest de núvies. Analitzar la importància d’aquesta escena en una comunitat cohesionada al voltant dels consells de savis i la religió, i la possible incidència d’aquest relat per la millora de qualitat de vida de les dones.

Fitxa tècnica

Títol original: Pussy riot: A punk prayer
Direcció: Mariam Khatchvani
Guió: Vladimer Katcharava, Mariam Khatchvani, Irakli Solomonashvili
Fotografia: Konstantin Esadze
Música: Tako Jordania
Intèrprets: Natia Vibliani, Girshel Chelidze, Nukri Khachvani, Mose Khachvani, George Babluani.
Nacionalitat: Geòrgia
Any de producció: 2017
Durada: 97 min
Gènere: Drama

2019-03-07T08:53:25+00:00