Girlhood

Céline Sciamma, França, 2014, 112′

Recomanacions sobre els públics: Apta per a majors de 12 anys
Nivells educatius: 2n cicle d’ESO, Batxillerat, Cicles formatius, Estudis superiors

Per a Marieme la vida és un cúmul de prohibicions: l’aclaparen la seva família, l’escola i la llei implacable dels nois de l’extraradi on habita. Quan topa amb un grup de noies que desafien totes les convencions, se li presenta una perspectiva de llibertat que fins ara desconeixia. Canvia la forma de vestir, el nom i abandona l’escola per ser acceptada al grup. Un cop convertida en Vic, sent que finalment ha trobat el seu lloc. Pel·lícula sobre la força de l’amistat femenina.  

Comentari

Relat de formació de l’adolescent Marieme en la recerca del seu lloc entre pressions familiars, escolars i dels grups del barri. La realitzadora Céline Sciamma dona així continuació a l’exploració de la identitat femenina iniciada al metratge anterior, Tomboy (2011) i a Los lirios del agua (2007). El tríptic de pel·lícules responen al seu interès en plasmar el què significa créixer com a nena o noia en la nostra societat. Amb la mateixa sensibilitat, a Girlhood fa una aproximació complexa del trànsit a la joventut en una banlieu parisenca. L’amistat amb un grup de noies irreverents i desacomplexades capgira el món de Marieme i suposa una finestra a noves aventures. Inconformisme i rebel·lia i una complicitat de qui sent encaixar dins del grup. Però la pel·lícula també explora el que té d’efímera la felicitat i les incerteses d’un futur que no s’anticipa fàcil. Marieme no sap què vol, però descarta quedar-se estancada: es debatrà tota l’estona entre la zona de confort del món conegut, sovint ple de violències, i les possibilitats d’afrontar tota sola la llibertat.

Proposta d’activitats

– La violència, física o simbòlica, està present en la vida de Marieme tant en l’àmbit familiar, el laboral com al carrer però la pel·lícula no emet judicis de valor. Tractar l’origen d’aquestes violències (el masclisme) i com s’hi posiciona la protagonista davant d’elles, especialment tenint en compte l’escena final on decideix no retornar a casa.
– Un dels moments de màxima plenitud i llibertat pel grup és quan canten i ballen Diamonds in the sky de Rihanna. Comentar el fet que succeeixi en un espai tancat.
– El personatge de Marieme evoluciona físicament en relació als estereotips de gènere, que defineixen un model molt estricte i canònic de feminitat. Analitzar-ho i pensar com influeix el canvi en la transformació de la protagonista.
– Observar el tractament cromàtic i estètic de la pel·lícula i comentar l’analogia de la gamma de blaus predominant.
– Tot i que no sembla infeliç amb la seva relació amorosa, Marieme té dubtes sobre les possibilitats que pot oferir-li a llarg termini. Tenint presents els mites de l’amor romàntic (mitja taronja, amor etern, model familiar tradicional), debatre sobre les possibilitats que li pot oferir quedar-se al barri en aquesta relació en contrast amb marxar-ne.

Fitxa tècnica

Títol original: Bande de filles
Direcció: Céline Sciamma
Guió: Céline Sciamma
Fotografia: Crystel Fournier
Música: Jean-Baptiste de Laubier
Intèrprets: Rabah Nait Oufella, Tatiana Rojo, Karidja Touré, Assa Sylla, Lindsay Karamoh, Mariétou Touré, Idrissa Diabaté, Simina Soumaré, Dielika Coulibaly, Cyril Mendy, Djibril Gueye, Binta Diop, Chance N’Guessan, Damien Chapelle, Nina Melo, Elyes Sabyani
Nacionalitat: França
Any de producció: 2014
Durada: 112 min
Gènere: Drama

2019-03-07T09:43:58+00:00