Hoy partido a las tres

Clarisa Navas, Argentina, 2017, 96′

Recomanacions sobre els públics: Apta per a tots els públics
Nivells educatius: 2n cicle d’ESO, Batxillerat, Cicles formatius, Estudis superiors

Relat sobre la passió de l’equip de futbol femení Las Indomables els dies previs i durant la celebració d’un torneig local. Amb un estil que sovint recorda al del documental, el seguiment de les protagonistes ens apropa al cosmos de l’equip en relació a l’esport i els seus valors, però també a l’amor, el desig entre dones, la professionalització de l’esport femení i en definitiva, la voluntat de construcció d’un món propi.

Comentari

Ubicada en petita localitat dels afores de Corrientes, al Nord-Est d’Argentina, la pel·lícula tracta del futbol femení durant el joc de les protagonistes però especialment durant els intervals d’espera. Posar el focus en el temps (i els espais) del fora de camp i el fora de càmera permet captar els vincles i les relacions entre les jugadores. Amb la premissa que aquest esport és el centre però també és el marge, l’òpera prima de Clarissa Navas explora l’amistat i la sexualitat en un univers eminentment femení. La càmera s’esmuny en les dinàmiques grupals, tant de l’equip de Las Indomables com de les contrincants, per fer l’audiència partícip d’uns codis de grup ben definits i poc explorats al cinema.
La pel·lícula transcorre en dos temps, un entrenament nocturn previ al torneig i el mateix dia, coincidint amb un partit del mundial de futbol que les noies segueixen per la ràdio. Un temps, però, que durant el diumenge del torneig es presenta dilatat perquè l’organització local va endarrerida. Alienes al patetisme polític que n’és responsable, l’únic home amb un rol central a la història, l’entrenador, actua de contrapès quan les jugadores esgoten la paciència: estan fartes d’esperar i l’únic que volen és jugar a futbol.

Proposta d’activitats

– L’espai físic en què transcorre l’acció funciona com a al·legoria dels marges que ocupen les jugadores de Las Indomables respecte a un esport tradicionalment masculí. Establir-ne les relacions.
– Sovint els mitjans de comunicació construeixen una imatge determinada de les esportistes d’elit. Reflexionar sobre el sexisme i la desautorització de jugadores o equips femenins a partir de l’espai i el temps que se’ls cedeix a les seccions d’esports dels mitjans. Comparar-ho amb el panorama dels equips masculins.
– L’atracció i l’amor entre les jugadores formen part de les subtrames de la pel·lícula. Conversar sobre els mecanismes del film que contribueixen a la normalització del lesbianisme i les connotacions que això implica.
– La davantera de l’Olimpique de Lió Ada Hegerberg és la primera dona mereixedora d’una Pilota d’Or (2018), un dels reconeixements més destacats al món del futbol. Valorar què pot significar aquest premi per les jugadores de futbol d’arreu del món.

Fitxa tècnica

Títol original: Hoy partido a las tres
Direcció: Clarisa Navas
Guió: Clarisa Navas
Fotografia: Armin Marchesini
Música: Fran Villalba
Intèrprets: Angie Sánchez, Heidi Pomis, Irina Tognola, Silvana Dorrego, Gustavo Bravo,Yanela Ibáñez, Cecilia Turayot, Mercedes Rodríguez, Eliana Debárbora,Ana Carolina García, Yaneth Román, Beatriz Esprigitto, Guillermina Debárbora, Jessica Zamudio, Julio Suárez, Carolina Cussigh, Débora Monzón, María Esprigitto, Eli Vulekovich, Gabriela Gutiérrez, Victoria Cussigh, Marcia Montesino, Vanina Franco, Horacio Fernández, Natalia Ruiz Cobo
Nacionalitat: Argentina
Any de producció: 2017
Durada: 96 min
Gènere: Drama

2019-03-07T10:38:48+00:00