La kermesse heroica
Jacques Feyder, França, 1935, 115′
Recomanacions sobre els públics: Apta per a tots els públics
Nivells educatius: 2n cicle d’ESO, Batxillerat, Cicles formatius, Estudis superiors
L’arribada imminent a Boom, una petita ciutat de Flandes, de les tropes espanyoles provoca el pànic entre els homes de la comunitat, que opten per defugir-los per la fama de sanguinaris. Les dones de la vila, per contra, són més valentes i prenen el relleu de la situació: opten per preparar una càlida acollida amb una festa i oferint les millors atencions al temible exèrcit. Farsa sobre la dominació espanyola a Flandes al segle XVII en clau de comèdia i un rerefons feminista.
Comentari
Prohibida a l’Alemanya nazi, als Països Baixos i a Espanya fins a les acaballes de la dictadura franquista, La Karmesse Heroica va tenir una acollida polèmica des del dia de la seva estrena. La multi premiada producció se situa històricament l’any 1616, quan Flandes pertanyia als dominis de la Corona Espanyola, per fer una crítica mordaç al nacionalisme, i de pas, a les formes d’opressió i resistència de les dones al llarg de la història. L’argument, fictici, situa a Flandes el Compte Duc d’Olivares i els terços espanyols en una visita de pocs dies. Els girs sobtats al guió i els diàlegs incisius desemboquen en una comèdia àgil amb un missatge difícil d’obviar: si ens organitzem, les dones guanyem. La llibertat dels moviments de càmera, que discorre lleugera i atrevida, pot equiparar-se a l’alliberament femení de les protagonistes de la comèdia. Les seves actituds qüestionen les nocions d’autoritat, de submissió, de sexualitat reprimida, d’ineficiència o d’interès polític. També l’exèrcit espanyol és una caricatura dels estereotips: pressumptament ansiosos de sembrar el terror, als ulls de les dones de Boom esdevenen tot allò que els manca als seus acovardits marits.
Proposta d’activitats
– Per salvar Flandes de la deshonra, Cornelia incita a actuar a les dones del poble amb aquestes paraules: «Dones, fa massa temps que acceptem la dominació». A partir de la desautorització de les dones i que no se’ls deixi participar en la vida política, treballar de quina manera la pel·lícula capgira la situació i ho denuncia.
– La utilització de l’humor amaga crítiques al nacionalisme, a l’Església i als restrictius rols de gènere de la societat. Pensant en el potencial subversiu de l’humor com a denúncia, detectar quins personatges personifiquen aquestes crítiques.
– Identificar les escenes on es trenquen els rols de la feminitat i la masculinitat hegemòniques en relació al desig i la sexualitat, que inclou des d’identitats no normatives a la vivència lliure de les relacions sexuals per part d’algunes dones.
– Comentar els motius que porten a Cornelia a cedir els mèrits de la victòria al seu marit, l’alcalde, i com interpreteu aquesta decisió del realitzador.
Fitxa tècnica
Títol original: La kermesse héroïque
Direcció: Jacques Feyder
Guió: Jacques Feyder, Charles Spaak
Fotografia: Harry Stradling Sr., Louis Page, André Thomas (B&W)
Música: Louis Beydts
Intèrprets: Françoise Rosay, Jean Murat, Louis Jouvet, Micheline Cheirel, Lyne Clévers,Alfred Adam
Nacionalitat: França
Any de producció: 1935
Durada: 115 min
Gènere: Comèdia