16 Oriente es Oriente

Oriente es Oriente
Títol original: East is East
Direcció: Damien O’Donnell
Guió: Ayub Khan-Din
Fotografia: Brian Tufano
Muntatge: Michael Parker
So: Gareth Bull, Oliver Tarney, John Downer, Joe Gallagher, Peter Murphy, Ken Somerville, Christian Wangler
Nacionalitat: Regne Unit
Any de producció: 1999
Durada: 96 minuts
Intèrprets: Om Puri, Linda Basset, Jordan Routledge, Archie Penjabi, Emil Marwa, Chris Bisson, Jimy Mistry, Raji James, Ian Aspinall
Gènere: Comèdia
Sinopsi: George Khan és un pakistanès que domina la seva família amb mà de ferro. Creu que està educant els seus set fills com cal perquè, en el futur mereixin el respecte de la comunitat pakistanesa, sense tenir en compte que viuen a l’Anglaterra de 1971. Els fills es resistiran a sotmetre’s a la tradició dels matrimonis concertats i lluitaran per ser ciutadans moderns.
Tràiler: https://www.youtube.com/watch?v=adtZJap5Vl0
Referència topogràfica: Filmin https://www.filmin.es/pelicula/oriente-es-oriente

***

Recomanacions sobre els públics: No recomanada a menors de 13 anys
Nivells educatius: ESO, Batxillerat, Cicles formatius
Relacions curriculars: Geografia i Història, Religió, Educació ètica i cívica
Tipologia d’activitats:
– Anàlisis de la forma en què es planteja la identitat de les persones en el film.
– Cercar notícies que tractin sobre la població immigrada en relació a problemàtiques de racisme en la societat actual.
– A partir de la informació recollida, debatre les actituds racistes i identificar aquests comportaments en la quotidianitat.

***

Comentari:
Oriente es Oriente reflecteix les dificultats d’una família d’origen immigrant per conciliar dues tradicions culturals, la del país d’origen i la del d’acollida.
Tot i que la família protagonista és anglo-pakistanesa, les seves experiències es poden extrapolar a altres col•lectius perquè el que descriu el film és una situació que afecta especialment als fills i filles d’immigrants, que poden viure d’una manera conflictiva la seva pertinença a diferents cultures, més enllà dels problemes derivats a totes les famílies.
Al mateix temps, encara que els fills no s’identifiquin amb la cultura pakistanesa, tampoc no troben el seu lloc a la societat anglesa i tenen problemes relacionats amb la seva ascendència, tal com es veu en diversos moments del film.
Aquesta discriminació és latent al llarg de tota la pel•lícula i els personatges han de demostrar les seves habilitats per superar els entrebancs que els posen i adaptar-se a un entorn al qual no pertanyen de ple dret, com se’ls recorda de manera constant.
D’altra banda, també es veu com el racisme és producte de la ignorància, quan es contraposa el barri obrer on viu la família Khan a ciutats més grans on hi ha una mentalitat més oberta als canvis i a la diversitat, com demostra l’experiència positiva de Nazir, el fill gran. Així, el contrast entre tradició i modernitat, entre pares i fills, també té lloc en la societat anglesa, i el racisme està molt relacionat amb aquesta situació.

Temes: Migració, món islàmic
Subcategories: família, tradició, societat, maltractaments

2017-12-14T10:25:05+00:00