Papusza

Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze, Polònia, 2015, 131′

Recomanacions sobre els públics: Apta per a majors de 12 anys
Nivells educatius: 2n cicle d’ESO, Batxillerat, Cicles formatius, Estudis superiors

Basada en la vida de Bronislawa Wajs, tot i que es fa anomenar Papusza, fou la primera poeta gitana en publicar la seva obra a Polònia, desafiant la imatge femenina tradicional de la seva comunitat. Nascuda en una família nòmada, expressaria els patiments i anhels del poble romaní amb una veu poètica poderosa. La seva obra, traduïda a diversos idiomes, es poden llegir en gran part com el relat de patiment dels gitanos durant la Segona Guerra Mundial i la misèria en què després es veurien immersos.

Comentari

Bronislawa Wajs (1908-1987), coneguda com a Papusza, és la primera poeta gitana polonesa que veié publicada la seva obra. Allunyada del biopic convencional, la pel·lícula es desplega com un artefacte poètic a través d’un treball de fotografia molt acurat i en blanc i negre. Assistim a la formació del mite de la poeta a través d’un ordre cronològic alterat de la seva vida entre 1910 i fins que es consagra com a artista, als anys setanta. El campament nòmada no era compatible amb la formació intel·lectual de les nenes i les dones, però la determinació de la petita Papusza d’aprendre a llegir i escriure i la seva sensibilitat li desperten l’interès per narrar. Minimalisme estètic per parlar també de la misèria causada per la II Guerra Mundial i el racisme contra aquesta comunitat de tradicions patriarcals, on la veu de les dones resta sempre en un segon terme. La convivència durant dos anys al campament amb un paio amant de la poesia, amb qui la protagonista estableix amistat, és el punt de partida de la consolidació del seu èxit; paradoxalment, aquest vincle suposa la confrontació amb la seva gent i desemvoca en una existència trista entre el manicomi i la presó.

Proposta d’activitats

– En una conversa, Papusza li comenta al seu amic: “Si los gitanos tuvieran memoria, morirían todos de angustia.” Parlar del significat de la frase en relació al valor de la narrativa oral per a aquesta comunitat.
–  Els realitzadors no articulen el temps de manera cronològica i aquest desordre contribueix a la poètica del relat. Detectar de quines altres maneres es presenta en la pel·lícula la poesia de Bronislawa Wajs.
–  Papusza se suma a la llista de dones rellevants que el cinema dóna a conèixer al gran públic. Compartir altres biopics d’artistes femenines que hàgiu vist i la vàlua d’aquests metratges.
–  Treuen Papusza de la presó per assistir a una teatralització de la seva obra, una escena més propera a la incomoditat que al reconeixement. Conversar sobre com es palpa aquest malestar i quin origen té.
–  L’accés a l’escolarització de les nenes és fonamental per dotar-les d’eines per una perspectiva de vida millor. Comentar com es defensa aquesta idea a la pel·lícula, partint de l’experiència de la protagonista però també des del posicionament que té de gran amb els infants de la comunitat.

Fitxa tècnica

Títol original: Papu
Direcció: Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze
Guió: Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze
Fotografia: Krzysztof Ptak
Música: Kanty Pawluskiewicz
Intèrprets: Jowita Budnik, Zbigniew Walerys, Antoni Pawlicki, Artur Steranko, Paloma Mirga, Andrzej Walden, Leokadia Brzezinska, Sebastian Wesolowski, Jerzy Gudejko.
Nacionalitat: Polònia
Any de producció: 2015
Durada: 131 min
Gènere: Drama

2019-03-07T09:40:25+00:00