Rosetta

Luc i Jean-Pierre Dardenne, França/Bèlgica, 1999, 93′

Recomanacions sobre els públics: Apta per a tots els públics
Nivells educatius: 2n cicle d’ESO, Batxillerat, Cicles formatius, Estudis superiors

Rosetta narra les peripècies d’una jove francesa per trobar i mantenir una feina, i així viure una vida allunyada de la precarietat. És una història que bascula entre l’espai urbà i el suburbà i esdevé un document acurat sobre la vida quotidiana des dels marges. Desesperació, estratègies de resistència del poder (per mantenir-lo) o exclusió social insereixen l’obra dels germans Dardenne en la contemporaneïtat per un doble motiu: l’enfocament crític i la revalorització de la capacitat transformadora de les imatges.

Comentari

Els processos de precarització i exclusió de la classe obrera europea habiten sovint l’obra dels germans Dardenne, realitzadors d’un cinema compromès que es donen a conèixer internacionalment amb La promesse (1996). A Rosetta incideixen en els desequilibris del creixement de la població, que s’han vist reflectits en la divisió social de l’espai urbà: si en el cinema normalment la ciutat equival a riquesa, prosperitat i comoditat i l’entorn rural representa el contrari, els suburbis es relacionenmés amb la marginalitat ─en origen, barris apilonats al voltant de les fàbriques─ que amb l’ascens social. Aquest són els suburbis habitats per la protagonista, una jove de divuit anys a la desesperada per una feina estable. La càmera segueix la recerca a pocs centímetres d’ella i el muntatge revela que cap pla és aliè a Rosetta o el perímetre del seu món, de manera que mantenir distància amb les seves preocupacions és difícil. Així ho evidencien les paraules en veu alta dites abans d’anar a dormir: “Mi nombre es Rosetta. Tu nombre es Rosetta. Has encontrado un trabajo. He encontrado un trabajo. Tienes un amigo. Tengo un amigo. Tienes una vida normal. Tengo una vida normal (…)” La primera persona és una al·lusió directa a l’audiència, perquè Rosetta també és la captura d’una realitat no tan llunyana a la nostra.

Proposta d’activitats

– Són diverses les condicions d’exclusió social en què es troba la protagonista, que no li garanteixen l’accés bàsic a una vida digna amb la cobertura de les necessitats vitals. Reflexionar sobre quines són aquestes condicions i com es relacionen amb el concepte “feminització de la pobresa”.
– La càmera sobre l’espatlla, moguda i a poca distància de Rosetta, recorda al gènere documental. Comentar la voluntat dels directors d’aquesta decisió en una pel·lícula que és ficció, així com l’absència de música extradiegètica (aquella que té l’origen fora del pla).
– Assenyalar el simbolisme de les localitzacions que habita Rosetta, a la zona fronterera dels afores que no és ni camp ni ciutat.
– A partir del rol de Rosetta vers la seva mare malalta, articular un debat sobre les pressions socials de les dones en relació amb les tasques de cures i l’impacte en les seves vides.

Fitxa tècnica

Títol original: Rosetta
Direcció: Luc i Jean-Pierre Dardenne
Guió: Luc i Jean-Pierre Dardenne
Fotografia: Alain Marcoen
Muntatge: Marie-Hélène Dozo
Intèrprets: Émilie Dequenne, Olivier Gourmet, Fabrizio Rongione, Claire Tefnin
Nacionalitat: França, Bèlgica
Any de producció: 1999
Durada: 93 min
Gènere: Drama

2019-03-07T09:07:40+00:00