Life, above all (El secret de Chanda)
Títol original: Life, Above All
Direcció: Oliver Schmitz
Guió: Dennis Foon (Novel•la: Allan Stratton)
Fotografia: Bernhard Jasper
Muntatge: Dirk Grau
So: Warren Burley, Jörg Höhne, Mkululi ‘Zozo’ Nomkuca
Nacionalitat: Alemanya, Sud-àfrica
Any de producció: 2010
Durada: 105 minuts
Intèrprets: Khomotso Manyaka, Keaobaka Makanyane, Harriet Lenabe, Lerato Mvelase, Tinah Mnumzana
Gènere: Drama
Sinopsi: Chanda, una noia de 12 anys d’un petit poble prop de Johannesburg, ha de lluitar contra els rumors que estan destruint la seva família. La seva germana s’ha mort, la seva mare està malalta i la gent els defuig, mentre el pare s’ha refugiat en l’alcohol. Una història de ficció que explora els tabús culturals, l’adolescència i la religió des de l’òptica del VIH/SIDA, i que ens permet reflexionar sobre l’estigma, la discriminació i la vulneració dels drets humans.
Tràiler: https://www.youtube.com/watch?v=3GtWfPQ98Qk
Referència topogràfica: Arxiu Drac Màgic
***
Recomanacions sobre els públics: Apta per a tots els públics
Nivells educatius: ESO, Batxillerat, Cicles formatius
Relacions curriculars: Geografia i Història, Educació ètica i cívica
Tipologia d’activitats:
– Comentar el dret a la salut com a dret humà bàsic.
– La pobresa, els prejudicis i les desigualtats com a agreujants de tota condició humana.
***
Comentari:
L’Àfrica subsahariana segueix sent la regió més afectada per la pandèmia de la SIDA. Hi viu el 67% de les persones amb VIH de tot el món, que representen 22,4 milions de persones, i presenta el 91% de totes les noves infeccions que es produeixen entre la població infantil. Tot i així, en els darrers deu anys hi ha hagut un lent declivi de les noves infeccions i un descens de la mortalitat anual. Sud-àfrica és el país on viuen més persones amb VIH/SIDA (al voltant de sis milions). Les desigualtats racials, socials i econòmiques són a la base d’una societat on el 48% de la població viu per sota del llindar de la pobresa.
Davant d’aquesta situació, la proposta d’El secret de Chanda és construir un relat de ficció per parlar-nos sobretot de l’estigma que acompanya la malaltia, que cal superar per garantir l’accés ple als drets a les persones que viuen amb VIH/SIDA.
A partir de la història de Chanda, la pel•lícula ens parla del context del VIH/SIDA dins de les comunitats, en aquest cas, al nord de Sud-àfrica, per comprendre millor com operen els diferents agents en el context social de la malaltia. S’utilitzen els mecanismes del relat de ficció per personalitzar la pandèmia, de manera que els diferents personatges poden representar diferents rols o actituds dins de les comunitats.
Chanda, l’heroïna, és intel•ligent i responsable, i tot fa pensar que té un futur prometedor. Tot i així, davant la situació familiar, és ella qui assumeix el rol de cura de la llar i la família, i deixa de banda els estudis. Les desigualtats de gènere són un element clau que impedeix l’accés de les dones a la salut. En un context de feminització de la SIDA, l’accés a l’educació i a la informació són bàsics.
Tot i que es tracta d’una ficció, amb personatges arquetípics i sense aportar dades específiques, són molts els elements que es posen en joc en el film i que resulten molt interessants per comprendre el context de la malaltia. L’enfocament de la pel•lícula serveix per complementar altres informacions de caràcter més específic, i posar de manifest diferents aspectes que cal tenir en compte per dissenyar les polítiques destinades a la prevenció i eradicació de la malaltia.
A més, el final també és significatiu; sense caure en el dramatisme, el que se’ns presenta és una història d’amistat, lleialtat i superació, que ens mostra les persones més enllà de la seva condició de víctimes, les possibilitats més enllà de les dificultats.
Temes: Salut
Subcategories: infància, SIDA, pobresa, discriminació